Czy lek można zwrócić do apteki?
Zwrot leków i wyrobów medycznych nie jest wcale taki prosty. Robiąc zakupy w aptece, warto mieć świadomość istnienia odrębnych przepisów regulujących kwestię ich ewentualnego zwrotu lub wymiany. Pod tym względem apteka zasadniczo różni się od zwykłego sklepu. W kwestii zwrotu leków do apteki, podstawa prawna to art. 96 ust. 7 i 8 ustawy Prawo farmaceutyczne, w którym ustawodawca wyraźnie określił obowiązująca zasadę zwrotów. Zgodnie z zapisami art. 96 ust.7 nie podlegają zwrotowi produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne wydane z apteki.
Kiedy można zwrócić lek do apteki?
Prawo przewidziało jednak pewien wyjątek w zakresie zwrotu leku do apteki. Zgodnie z art. 96 ust. 8 Prawa farmaceutycznego zakaz zwrotu zakupionych w aptece produktów leczniczych lub wyrobów medycznych nie dotyczy 3 przypadków:
- Wydany lek ma wadę jakościową. Oznacza to, że lek nie spełnia pewnych norm. Tabletki w blistrze są pokruszone lub ich brakuje, posiadają nieodpowiedni kolor, syrop ma mętną zawiesinę lub zawiera ślady zanieczyszczenia.
- Lek został źle wydany. Są to sytuacje, kiedy pracownik apteki wydał inny lek, w innej dawce lub ilości, niż ten zapisany na recepcie.
- Lek jest sfałszowany. Zwykle pacjent nie jest w stanie rozróżnić leku oryginalnego od sfałszowanego, więc takie sytuacje są regulowane głównie przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
Prawo farmaceutyczne stoi na straży zasady, iż tylko właściwe przechowywanie i monitorowanie stanu leków zachowuje pełną prawidłowość ich działania i skuteczność. Lek wydany już pacjentowi nie może być zwrócony i tym samym sprzedany innemu choremu.